Vooruitgang in de technologie is nog nooit zo hard gegaan. Tussen de 1e gloeilamp en de maanlanding zat bijna 90 jaar. Tussen de maanlanding en WiFi zat nog maar 20 jaar. Tegenwoordig volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar zo snel op dat je soms moeite moet doen om bij te blijven.
Naast technologische innovatie zijn productinnovatie, diensteninnovatie, procesinnovatie en sociale innovatie van groot belang. Want stilstand is achteruitgang. Als bedrijf kun je niet alleen bezig zijn met vandaag, Morgen komt sneller dan je denkt. Je moet als bedrijf blijven vernieuwen om je huidige positie op de markt te behouden of, nog beter, te verbeteren voor de toekomst. Als je niet in staat bent om meerwaarde te blijven bieden aan je klanten, loop je het risico dat je product of dienst niet meer van deze tijd is en je klanten bij je weglopen. Als de behoefte van de klant verandert, is het belangrijk dat je op tijd met die wensen mee verandert. Daarbij gaat het niet alleen om het bedenken van nieuwe diensten en producten; innovatie kan prima bestaan uit het verbeteren van wat je op dit moment al aanbiedt. Zijn er misschien nieuwe markten die je kunt aanboren, of zijn er verbeteringen in bedrijfsprocessen mogelijk die winst opleveren?
Onderscheidend vermogen
Prijs is nog steeds een concurrentiewapen, maar niet het wapen waar de meeste bedrijven het liefst voor kiezen. Focus op je onderscheidend vermogen is in de meeste gevallen een betere strategie. Stel je steeds de vraag: “Wat maakt deze dienst of product nou zo uniek”? Door innovatieve producten, processen en ideeën kun je je onderscheiden van je concurrenten. Geef klanten een reden om jóuw producten of diensten te kopen. Bied ze iets nieuws dat waarde toevoegt in plaats van je bestaande product of dienst goedkoper te maken.
Verhogen medewerkersbetrokkenheid
Betrek je medewerkers bij het innovatieproces. Door medewerkers te betrekken bij je innovatieproces snijdt het mes aan tweekanten. Niemand kent je klant en je huidige producten en processen beter dan je medewerkers. Een prachtig uitgangspunt om al die kennis en ervaring in te zetten.2: Omdat je medewerkers aanwezig zijn geweest bij de ontwikkeling van je nieuwe product zullen zij dit direct omarmen en is draagvlak creëren van bovenaf niet meer nodig.
Kort en goed, innovatie helpt je als ondernemer om
Te groeien;
Productiever te zijn;
Kosten te besparen terwijl de kwaliteit blijft;
Effectiever te concurreren;
Medewerkersbetrokkenheid te verhogen.
Comments